Sinds een poos ben ik gespecialiseerd in fotografie van uitvaarten. Niet iedereen kent dit fenomeen en niet iedereen ziet de voordelen er van in. De gemiddelde uitvaart heeft nog geen fotograaf rondlopen om een reportage te maken. Dat zal veranderen als mensen eenmaal gaan beseffen wat een extra aan voordelen het kan hebben voor erna.

Zelfs voordelen voor de uitvaartondernemers…

Boukje Canaan-6607

 

 

De albums die ik maak worden  goed bekeken met familie en vrienden van de nabestaanden. De uitvaartondernemers zijn ook in beeld gebracht en telkens wordt weer duidelijk voor hen dat zij zo’n grote steun en hulp waren tijdens de eerste dagen na het sterven. Uiteraard krijgen zij dankbetuigingen in overvloed. Maar besef je wel dat telkens als het boek bekeken wordt, ook de verzorging van de uitvaart besproken zal worden. Ik zal je illustreren wat ik laatst meemaakte:

Tweede druk van fotoalbum

Ik kreeg begin dit jaar ( jan. 2013) opeens twee aanvragen voor een tweede druk. “Huh, dacht ik, een tweede exemplaar?” Ja, ze willen graag één album houden voor ‘intensief gebruik’ en één om veilig te stellen in de kast. Het exemplaar wat ik had uitgeleverd begon nml. al gebruikssporen te vertonen, kreeg ik te horen.

Uitleg en reactie

Weduwe Marja W. vroeg ik hierover meer uitleg. Het schijnt zo te zijn dat ze zelfs meer bezoek krijgt nu mensen weten dat er iets ‘tastbaars’ is om samen over het verlies te komen praten. “Mensen vinden het minder ‘eng’ om nu op bezoek te komen. Ze bellen me zelfs specifiek met de vraag of ze ook het fotoboek van Hans zijn uitvaart mogen komen inzien. Mij helpt het om er zo steeds gemakkelijker over te praten en het is voor mij zo fijn om dan samen met hen herinneringen op te halen over Hans.”, aldus Marja.

Bewondering

Ik verwonder me over hoe snel Marja omschakelt om over positieve dingen (herinneringen ophalen van toen Hans nog leefde) te gaan praten, i.p.v. de periode van gemis nu. Het lijkt een brug te slaan. Om van de laatste akelige gebeurtenis, het overlijden, over te gaan naar mooie herinneringen.

Opvallend

Maar ze zei nog iets opvallends: “En telkens de herinnering om te weten hoe Bob Vermeulen (uitvaartondernemer Monuta) onze kinderen gewoon bij de hand heeft gepakt en aan het werk heeft gezet die dagen, dat is zo geweldig. Hij heeft die periode voor de kinderen gemakkelijker gemaakt.”

Wens

Nou, ik hoop dat als mensen die net zo’n reportage hebben laten maken een album op deze manier mogen gebruiken, dat ze er net zoveel profijt van mogen hebben. Mensen die een fotoboek van de uitvaart bekijken en dit soort mooie dingen horen, zullen dit zeker onthouden voor als ze er zelf mee te maken krijgen…

Ik vind het zó geweldig om te horen over ervaringen van nabestaanden. Werkelijk, ik ben zo blij dat ik een helpende hand mag hebben in het vergemakkelijken van het verwerkingsproces van nabestaanden en het bespreekbaar maken van hun verlies!

Wat ik zo hoor is dat ik met mijn werk veel meer bereik dan dat ik ooit hoopte.

Jouw reactie

Maar, mag ik nu stellen dat mijn fotografie uitvaartondernemers ook helpt?

Graag verneem ik jouw reactie in het veld hieronder.

UPDATE: Ik heb Marja mogen interviewen een jaar na het overlijden van Hans. En nog altijd vertelt ze over hoe het album haar helpt met de verliesverwerking. Bekijk de video >>>hier