Hoe je slim bezig kunt zijn in onzekere tijden.

2Pac heet een krachtig nummer (F-virus) gemaakt over hoe de mens al jaren te maken heeft met het omgaan van alles wat er in de media verschijnt.

Gedreven door FEAR.

Het lijkt wel of we aan dat infuus liggen dagelijks om de ontwikkelingen bij te houden; hoeveel doden vandaag, hoe werd er gehamstert, wat mag er nu wel en wat niet, enzovoort. Het infuus van NU.nl of NOS druppelt gestaag…

We worden gedreven door angst.

Tegelijkertijd zie ik het als een test op hoe we reageren op deze tijd.

Want er gebeuren ook mooie dingen.

Vandaag ging ik fotograferen bij een zanger, Maarten de Gans, die op verschillende momenten buiten bij een zorgcentrum staat op te treden.

Een gratis concert voor hen die nauwelijks nog bezoek krijgen van familie en vrienden, omdat het wordt verboden.

Van blijdschap tot dankbaarheid, ofwel een blik vol emoties wordt opengetrokken.

Er zijn zangers die boos reageren omdat ze nu geen geld verdienen aan al hun optredens, maar er zijn ook zangers die met hun ondernemersbloed niet stil kunnen zitten en die bekijken wat ze wêl kunnen doen.

Als ondernemer zijn we een hoge risicofactor; we zitten veelal niet stil, we zijn creatief, innovatief en vol energie om op wat voor manier dan ook mensen actief te krijgen.

Om mensen te inspireren en vooral om ze wat te geven in tijden van schaarste.

We hebben allemaal te maken met de corona-crisis op een andere manier.

Daarom heb ik besloten andere ondernemers te helpen met mijn kennis.

Ook ik wil geven.

De afgelopen 8 dagen nam ik iedere dag een korte video op met gezondheids- en ondernemerstips. Deze heb ik nu bij elkaar gezet als mini-training.

Omdat ik jou ook wil helpen met het in actie komen en het helpen van anderen.

Het is onze taak, als ondernemer en mede drager in onze economie, om ervoor te zorgen dat alles draaiende blijft.

Dat we een oplossing zijn voor het probleem. Dat we kunnen bijdragen.

Iedere dag heeft een mogelijkheid om iets te doen. Om er het beste van te maken. Een potentieel waar jij onderdeel van kan uitmaken.

Zorg dat je klaar bent om jouw klanten te helpen. Ook in tijden van ellende.

Ik heb alle 8 de video’s bij elkaar gezet in deze Gratis Mini-training. Die allen gaan over:

Hoe je slim bezig kunt zijn in onzekere tijden.

Ik wens dat je er wat uithaalt voor jezelf en die ander. Let’s do it!

Fijne dag!

Boukje Canaan

PS Mocht je deze mini-training leuk vinden, stuur hem dan door aan een collega, een mede ondernemer, een leider, een expert, een fotograaf, enz. Dat waardeer ik ten zeerste.

PS 2 De video’s los werden dagelijks gestuurd naar mensen die hiervoor speciaal in een aparte mailinglijst zitten. Wil je voortaan ook op de hoogte blijven van deze dagelijkse tips? Meld je dan hier aan >>

Wat je vandaag kunt doen om de corona-crisis boven te blijven’.


Ik maak de videoserie speciaal voor ondernemers, zzp-ers en (afscheids-)fotografen zoals ik.

In deze eerste video geef ik je de beste tip die ik persoonlijk ken om jezelf niet gek te maken, dus rust te geven en gezond te blijven.

Daarnaast geef ik je een bedrijfsmatige tip hoe je slim bezig kunt zijn in deze tijd van het coronavirus.

Het is niet hoezeer je je druk maakt over alles wat je niet kunt doen, maar hoe je werkelijk reageert en jezelf oppakt en jezelf herinnert aan wat je kunt doen of gaat betekenen voor je eigen bedrijf. Dat je niet direct geld kunt verdienen wil niet zeggen dat je maar even pauze hoeft nemen. Nee, dit is DE uitgelezen tijd om aan de slag te gaan. 


[Video 2] heeft als titel:

Hoe je bedrijf sterk te maken in een neerstortende markt.

Je ontvangt daarin eerst mijn allerbeste tip met kennis over je immuunsysteem. Want je kunt jezelf simpelweg beschermen.

Geen woo-woo tip over bijvoorbeeld beter maar veganistisch worden (zoals mijn dochter zich dat volledig dier-product-vrij dieet heeft opgelegd), maar een simpele wetenschappelijk bewezen manier die er voor zorgt dat je immuunsysteem sterk blijft.

Daarnaast geef ik een bedrijfs-tip om te werken aan het gezond maken van je bedrijf in deze tijd waarin alles lijkt te ‘crashen’. Gebruik deze tijd om in te zetten op hoe jij kunt innoveren en waarde kunt toevoegen aan mensen die zich wellicht vervelen. 

Tijdens een uitvaart waarbij de overledene aan Corona is overleden heerst geen besmettingsgevaar meer.

En toch moeten we mondkapjes dragen gedurende de ceremonie in de aula van het crematorium.

Als er een virus heerst dan behoren we ons zoveel mogelijk te beschermen, maar er is een andere manier om jezelf te beschermen die nog belangrijker is.

Ik vertel je over een manier waar je geen product of goedje voor nodig hebt.

Het is zelfs gratis toegankelijk en vanaf je geboorte al inzetbaar. Het beste middel om infectie met virussen te voorkomen. Vooral lucht-gedragen virussen zoals het coronavirus.

Je zou het niet denken maar de natuurlijke verdedigingslinie draag je bij je in je lichaam.

Je gezondheid is zeer belangrijk en we beseffen ons juist hoe zeer het kwetsbaar is in deze tijd. Als ondernemer behoor je tot een financiële draagbalk onder de economie en wie weet draag je nog wel meer, zoals je gezin.

Daarnaast geef ik je ook een tip om je bedrijf te beschermen. Door iets aantrekkelijks op je website te zetten waarmee je betalende klanten helpt, zelfs als we in een lockdown zouden terechtkomen.

Bescherm je gezondheid en je bedrijf tijdens de Corona-crisis

Bekijk video 3:

Tijdens de Corona-crisis is het belangrijk dat je ‘wakker’ bent geworden en bewust van dat wat er anders is. Kijk naar wat er van je gevraagd wordt en hoe je je aan kunt passen.

Dat het voor nabestaanden nu belangrijker is dan ooit om foto’s te hebben van een uitvaart omdat er slechts 30 personen aanwezig mogen zijn, wil nog niet meteen zeggen dat er meer werk voor me is. Want nabestaanden denken al snel dat ze dit iemand binnen de familie zelf kunnen laten doen.

Ook zij zijn inventief. Het gaat erover hoe je je aanpast en aanbiedt, weet wat ze werkelijk nodig hebben en dat bij ze aanbieden.

Zet jij al je kennis en vaardigheden al in bij je bedrijf?

Je bent gewend alles te doen volgens een bepaald idee, een vaste volgorde of omdat je het nu eenmaal zo geleerd hebt.

In deze tijd van Corona-crisis wordt er creativiteit van je gevraagd en behoor je ‘out-of-the-box’ te denken.

In video 4 geef ik je tips over hoe je om kunt gaan met ‘beter’ worden:

Beter worden als mens en als ondernemer

Wanneer je je gedachten kunt beheersen dan kun je ook bedenken wat je wilt. Wat je wilt bereiken en hoe je dat kunt doen.

Wat wil jij met je bedrijf? Wil je dat er omzet blijft komen om deze onzekere tijden boven te blijven?

Neem dan de twee tips in de video van vandaag zeker ter harte.

De gezondheids/mentale-tip kent wel 11 wetenschappelijk ondervonden voordelen.

Ik benoem er een aantal met korte uitleg in het zonnetje…

De bedrijfstip kun je direct toepassen.

Boost je gezondheid en mentale decor tijdens de Corona-crisis

Bekijk hier video 5:

Vandaag in geef ik weer twee korte tips voor ondernemers, fotografen en leiders. In deze video kijk ik naar wat je kunt doen met een stukje focus bewaren op iets heel kleins en daarnaast juist het groter denken kunt toepassen.

De video heb ik daarom ook getiteld:

Hoe kun je klein focussen en groter denken toepassen?

Groter denken zit ‘m namelijk ook in die kleine dingen. Toevoegen van een kleine shift of verandering, die een grotere impact kunnen hebben.

Jouw klanten zijn namelijk niet allemaal hetzelfde. Je kunt ze ook niet hetzelfde behandelen. Bovendien wensen ze dat geheel niet.

Dus bekijk eens wat je daar vandaag aan kunt doen om die ‘andere’ klant ook tevreden te stellen of iets anders te geven. We willen ons toch allemaal uniek voelen? Want dat zijn we tenslotte…

Bekijk video 6:

In geef ik aan hoe je, zonder de deur uit te hoeven gaan, je bedrijf onderscheid met bijzondere content.

Drie manieren die een ondernemer, dienstverlener, expert of leider kan toepassen en die je status flink omhoog krikken.

Juist in onzekere tijden zoals deze.

Slim aanpakken van wat je al hebt (aan content) of makkelijk kunt maken en dat zo inzetten dat je mensen een plezier doet. Niet veel bedrijven zullen dit al toepassen, dus merk hoe origineel zijn jou kan helpen.

Het heeft niets met social media te maken en je hoeft er de deur niet voor uit.

Bekijk de video:

In de laatste video van de 8-delige-serie  Hoe je slim onderneemt in onzekere tijden geef ik 6 manieren aan experts die hun klanten direct kunnen helpen.

Een expert is iemand die veel kennis in huis heeft over een specifiek vak of onderwerp waar ze in gespecialiseerd zijn. Meestal zijn ondernemers dit wel. In de video praat ik zelfs over huisvrouwen die zich hebben gespecialiseerd in een bijzondere hobby en daar online geld mee weten te verdienen.

Online zaken doen is niet nieuw! Het gebeurd al sinds het wereld wijde web bestaat.

Hoe is het dan dat er nog voldoende mensen zijn die dit niet inzetten? Geen paniek. Mocht je behoren tot die mensen die online meer mogelijk zouden willen maken, daarvoor is deze video perfect bedoelt.

En wist je dat iedere gedachte over het zelf maken van een online programma of aanbieding je NU al een stap verder heeft gebracht? Daarover begin ik in de video: over je gedachten.

Gedachten zijn krachten

Okay, genoeg gebabbeld, bekijk gauw de video: