Kleine opening in pilaar
Door een smalle opening, als een brievenbus, keek de 80-jarige fotograaf om foto’s te maken.
Hij was gevraagd om zich te verstoppen in een geheime, speciaal geplaatste pilaar, zodat hij ongegeneerd kon fotograferen bij aankomst van de rouwstoet.
Zie een deel van de pilaar met de gleuf in onderstaande foto:
Als enige had de fotograaf van dichtbij goed zicht op de dragers die de kist met de overledene schouderden en daarachter de familieleden.
Hij kon prachtige en intieme beelden maken vanuit zijn positie in de pilaar.
Het emotioneerde hem om dit te aanschouwen en te mogen doen voor de man wier fotograaf hij was voor ruim veertig jaar, vertelde hij achteraf.
Het was niet zomaar iemand die de fotograaf gevraagd had om deze bijzondere momenten vast te leggen.
Het was de Britse prins Philip, die onlangs begraven werd. Negenennegentig jaar is hij geworden.
Arthur Edwards was de koninklijke huisfotograaf geweest van de familie en prins Philip wist duidelijk aan te geven dat hij de aangewezen persoon was om deze laatste foto’s vanuit een nep pilaar te maken.
Uitvaart wensen
Prins Philip had meer wensen gehad voor zijn uitvaart; zo’n 16 jaar geleden startte hij al met het ombouwen van zijn landrover om deze als rouwauto te laten fungeren.
Door de achterzijde zo te prepareren dat de kist daar geplaatst en gezekerd kon worden, zonder de ombouw van de landrover.
Wensen omtrent je uitvaart, daar hoorde voor prins Philip bij dat er een andere fotograaf bij aanwezig zou zijn, dan persfotografen.
Dat deze fotograaf weggestopt moest worden in een geheime pilaar, was puur voor het plaatje.
Want er stonden twee pilaren aan weerszijden van de St George’s kapel. In de andere pilaar zat een geluidsman; de stang met microfoon stak er boven uit.
Prins Philip wist wat hij belangrijk vond voor het nalatenschap en de uitvoering daarvan.
Fotografie behoorde daarbij. Vanaf een vooraf gekozen standpunt door een vertrouwd persoon.
Ik ben hier fier op. De waarde die fotografie heeft bij een uitvaart wordt zelfs erkend door een man van 99 jaar.
Lensgebruik
Beelden door persfotografen zijn vaak met een flinke telelens gemaakt en missen een bepaalde intimiteit.
Het plaatje wordt extra platgedrukt door het opeen schuiven van de lenzen wanneer ingezoomd en geven een vertekent beeld.
Foto’s die van nabij zijn gemaakt tonen sfeer doordat ze meer van de omgeving laten zien.
Zie hier twee foto’s gemaakt door Arthur Edwards vanuit zijn pilaar:
Er is zelfs verschil in lensgebruik bij deze twee foto’s te zien.
Het ‘gevoel’ dat een beeld geeft kan goed beoordeeld worden wanneer men ziet wat o.a. lensgebruik kan doen.
Welke keuzes gemaakt zijn, betreffende lens, kadrering en positie van de fotograaf. Allen zijn van wezenlijk belang.
Daarnaast het vertrouwen dat een fotograaf kan geven om op de juiste momenten op de geschikte plek te zijn.
Wie weet zijn bij de uitvaart van Queen Elisabeth ook weer deze pilaren in beeld te zien. Je bent er nu op voorbereid.
Boostcamp
Dat er in Nederland niet heimelijk wordt gedaan rond het laten fotograferen bij een uitvaart, gebeurd steeds vaker. Afscheidsfotografie wordt steeds bekender.
Op 11 en 12 oktober 2022 is er een Boostcamp voor fotografen die iets met afscheid en fotografie wensen opzetten of juist verder in door wensen gaan en net weer wat hernieuwde kennis kunnen gebruiken.
Check de pagina hier: https://www.opleidingafscheidsfotograaf.nl/boostcamp
Laat je inspireren en enthousiasmeren.
Fijne dag!
Boukje Canaan
P.S. Vond je dit een leuk artikel? Laat me dit weten in de reacties hieronder.