Afgelopen vrijdag had ik zo’n dag. Dat de tijd sneller is dan je brein kan bevatten. Het was 17.15 uur en ik had het gevoel dat ik nog niets klaargespeeld had heel de dag. 

Ik had echt enkel telefoontjes gehad. Telkens weer had ik een belletje. Hing ik op, kwam de volgende. Gekoppeld aan ieder telefoontje zit vaak een actiepunt. 

Zoals even bevestigen per email of noteren op mijn ‘to-to-list’ wat daar bij hoort. 

Alles wat ik had willen doen was blijven liggen, of niet afgekomen. Toch had ik een goede dag achteraf bekeken. 

Mijn telefoon stond deze dag expres niet op stil. Dat doe ik enkel wanneer ik zeer gefocust moet zijn of een deadline wil halen. Ik ben soms lastig te bereiken (mijn kids klagen daar wel over…).

Uitstelgedrag

Je doet vast liever alleen maar dingen die je leuk vind en laat saaie of lastige klussen achterwege. Zoals telefoontjes plegen, die horen bij de lastige klussen. 

Een vriend(in) bellen is leuk, maar een klant bellen of bellen om afspraken te maken is lastig. Want dan ‘wil je wat’, dan is de intentie van gewoon gezellig er niet. Het is dus werk. Noodzakelijk werk.

Uiteindelijk is het lucratief werk.

Werken doe je omdat het geld oplevert. En het liefst doen we werk dat we leuk vinden. Logisch. Als ondernemer moet je veel zelf doen, tenzij je zoveel verdient dat je kunt uitbesteden. 

Zolang je nog als eigen ‘kleine’ ondernemer bezig bent is het noodzaak dat je ook de lastige taken op je neemt. Bellen hoort daarbij. 

Sinds ik voor mezelf kennis heb genomen van hoe een telefoongesprek is opgebouwd wanneer je de intentie hebt om verder te komen, dan enkel gezellig horen hoe het met de ander gaat, dan kun je het uiteindelijk leuk gaan vinden. 

Vandaar dat de uren voorbij waren gevlogen!

Ik had uiteindelijk een leuke dag! Er was veel besproken, duidelijk geworden, er waren plannen gesmeed, afspraken gemaakt en ik besefte eenmaal thuis dat ik dankbaar was voor alle gesprekken. 

Het besef dat telefoontjes plegen leuk is, omdat het lucratief is voor je bedrijf is een mooi inzicht. 

In het webinar had ik het over je ‘oude’ klant benaderen.

Dat gebeurt ook per telefoon. Hoe mooi is het dan dat je uit ieder telefoontje iets positiefs gaat halen? 

Dat je telkens weer verder komt, dat je het kunt inzetten als systeem, waar jij beter van wordt en waar jij een bedrijf op bouwt dat zonder moeite telkens weer opdrachten en betalende klanten binnenhaalt. 

Dat is toch wat je wilt? Bouwen aan je toekomst!

Beluister gerust de webinar nog eens terug en vergeet dan niet om je keuze te maken om mee te doen aan mijn onlne training waar jij met jouw vragen terecht kunt en zelfs als testcase kunt fungeren.

Want je denkt nu vast: ik heb de lastigste klanten, die benader je zomaar niet, of die kopen toch niet meer bij me, want het is een eenmalige actie…

Zorg dat je verder komt dan menig ondernemer die alleen maar gefocust is op het binnenhalen van nieuwe klanten. Je bestaande klanten kennen jou al, zij kunnen je verder brengen dan jij ooit voor mogelijk houdt! 

Meld je aan voor de training voor deze online aangeboden wordt aan anderen en help mij door jou te helpen. 

Ga naar www.afscheidsfotograaf.nl/oude-klant om je verder te helpen.

Nu is de tijd! Laat je kassa maar rinkelen. 
Fijne dag! Boukje