7 manieren om je foto’s te gebruiken voor marketing
Elke fotoreportage geeft je een mogelijkheid om marketing mee te voeren, wanneer je dit hebt besproken met je klant natuurlijk. Wellicht is het lastig wanneer dit een afscheidsreportage betreft.
Ik vraag nabestaanden wel eens voor hun hulp bij het verspreiden van kennis over het bestaan van afscheidsfotografie. Wanneer ze het waardevol vinden en geen probleem hebben met wat je wilt gebruiken en hoe, dan is het best mogelijk. Persoonlijk kies ik er voor om dit pas na één jaar ongeveer te vragen. Ik belast hen liever niet in hun eerste rouwperiode. Wanneer ik zie dat mensen zelf wel deze aandacht op de foto’s leggen door ze te verspreiden, dan is het anders. Dan vraag ik hen direct of het oké is dat ik die betreffende foto ook deel.
De 7 tips hier zijn er voor wanneer je de mogelijkheid hebt om foto’s te delen met toestemming van je klant.
1. Picture Present
Picture Present is een site speciaal voor fotografen die werken met particuliere klanten. Het is een manier om je reportage met de mooiste foto’s handig en snel online te zetten. Ik vind Picture Present een toevoeging aan mijn workflow. Ik vind het heel handig om vlot een presentatie naar buiten te brengen. Werk je in Lightroom en heb je de beste foto’s een rating gegeven? Dan is het heel gemakkelijk om ze te uploaden naar Picture Present waar je dan een bijvoorbeeld een perfecte diashow maakt die je weer door kunt sturen naar je klant.
Deze persoonlijke diashow is zelfs af te schermen. Je klant gebruikt dan een inlogcode. In dat geval is het een persoonlijke marketing. Persoonlijk want het wordt niet met de hele wereld gedeeld, maar reken er op dat ze de diashow met hun naasten delen. De diashow wordt bij mij altijd goed ontvangen, want voor hen geweldig om het moment weer terug te halen. Door toevoeging van muziek onder de foto’s, geeft een meerwaarde, zeker als het muziek is die hoorde bij de ceremonie of de persoon. De meeste mensen zijn blij met mooie foto’s en delen dit graag (ook in intieme sfeer). Het verhaal en de sfeer komen in de herinnering weer naar boven.
Promotie… daar gaat het om hier. De diashow geef je uiteraard een link mee die verwijst naar je website. Dus mensen kunnen je website ook nog eens bezoeken. Verder is het mogelijk om de diashow via de site te verkopen. Dan behoor je de link naar de webshop aan te zetten. Ja er is dus een webwinkel! Deze biedt wel heel veel opties. Mijn voorstel is om enkel die producten aan te zetten die je ook daadwerkelijk wilt verkopen. Anders geef je mensen keuze stress! Dan kiezen ze niets, is mijn ervaring. De service van Picture Present is gratis tot een aantal opties. Wil je meerdere opties, dan ga je pas betalen. Wil jij ook de service gratis uitproberen? Ga je direct aanmelden>>
2. Maak een blog aan
Een blog is een van de beste marketing manieren die er online bestaat. Je vult namelijk je website met content. Google is hier blij mee! Een blog stat voor wat (heel) vroeger een dagboek was, enkel ga je dit dagboek nu delen en laten lezen. Ha ik zal het iets nuanceren. Je schrijft jouw ervaringen, jouw mening en jouw visie op die je wilt delen. Jouw woorden mag je hier kwijt.
Hoe gebruik je bijvoorbeeld je blog voor een gemaakte reportage? Vertel over je ervaringen van een dag / een reportage die je in beeld hebt vastgelegd. Beschrijf wat er zo bijzonder aan was. Welke persoonlijke zaken heb je gezien en meegemaakt die dit afscheid uniek maken? Neem een onderdeel eruit wat je ook in beeld wilt en kunt laten zien. Schrijf over dat ene stukje, want we hoeven niet de gehele dag mee te beleven. Houd het kort en liefdevol. Vul je blog met minimaal een foto die toevoegt over wat je beschreven hebt. Stuur dit voor goedkeuring naar de nabestaanden alvorens het online te plaatsen. Eenmaal geplaatst, geef de nabestaanden de link ook door! Maak een email met deze link aan en vraag ze naar je website te gaan en dat je het leuk vindt wanneer ze de link delen. Mensen komen zo op je website. De kans dat je blog op andere social media sites terecht gaat komen bestaat nu ook.
Deel dan zelf je blog ook op andere sites:
3. Facebook pagina
Geef je blog te lezen op je eigen Facebook bedrijfspagina. (Je kunt daarna nog kiezen of je het ook deelt op je Facebook tijdlijn). Vraag aan je lezers of ze een reactie plaatsen onder je blog. Vertel ze wat ze moeten doen, zet je lezers aan tot actie. Mensen vinden het prettig te horen dat het oké is dat ze een reactie plaatsen. Help ze over die drempel. Je kunt zelfs een facebook plugin plaatsen onder je blog, dan komen alle reacties die geplaatst worden ook op Facebook. Dubbel de aandacht!
4. Pinterest
Pinterest is voor fotografen een must, want we houden van plaatjes maken, dus ook kijken nietwaar? Deel je foto van je blog door deze te pinnen op een van je eigen borden op Pinterest. Maak bijvoorbeeld een bord aan over je eigen reportages. Je volgers op Pinterest kunnen je foto’s daar een ♥ geven of verder pinnen op een van hun eigen borden. De link naar de website blijft altijd aan je foto hangen, dat is zo fijn aan deze site, want zo houden ze de auteursrechten ook in ere.
Stel nu dat iemand jouw foto ziet en weten waar deze foto vandaan komt, dan hoeven ze maar op de foto te klikken en komen ze op je site met blog uit. Slim is dus om bij het pinnen een beschrijving te plaatsen. Ikzelf plaats ook nog eens de link van het blog er extra bij. Sommige mensen klikken nml. op een link wanneer ze er een zien. En hop ook zij gaan naar je blog en website.
5. Linkedin
Ben je actief op Linkedin? Ben je aangesloten bij groepen? Bijvoorbeeld een groep met je doelgroep of een groep met branche gerelateerde mensen, een groep vol netwerkmensen uit je regio? Deel je blog ook hier! Je gaat zo interactie aan. Je kunt een vraag stellen of mensen om hun mening vragen over jouw blog. Dan gaan ze vervolgens naar jouw blog op je website en kunnen daar een reactie plaatsen. Of ze plaatsen het onder de post van Linkedin zelf, waardoor je gezien kunt worden door volgers van degene die de reactie plaatst. Want ook daar wordt elke reactie weergegeven in een soort tijdlijn. Wanneer je de starter van een post bent klim je ook op de ladder van zichtbaarheid binnen Linkedin!
6. Aanbeveling
Wanneer je goede geluiden hebt ontvangen van de nabestaanden, nadat ze de reportage hebben gezien, kun je deze beter direct goed opschrijven. Vraag ze anders nog eens (per mail of door de telefoon) hoe hun reactie was na het zien van de reportage. Schrijf dit op en vraag in een email aan hen of je het zo goed hebt verwoord en of je het mag gebruiken op je website onder het kopje aanbevelingen. Dan hoeven ze niet na te denken over wat ze moeten zeggen. Ze hebben het namelijk al spontaan gezegd. Maak het je klant gemakkelijk…
Soms sturen mensen zelf een compliment naar je via email. Bedank ze voor hun compliment en vraag dan altijd of je dit mag gebruiken als aanbeveling. Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat dit niet mocht. Het is zeer krachtig, want zeg nou eerlijk, wanneer je online bijv. een restaurant uitzoekt, dan kies je toch ook die met de beste aanbevelingen? Zet je aanbevelingen onder een apart kopje op je website. Het heet ook wel vaak Testimonials (recensies of aanbevelingen).
7. Referenties
Een referentie is net zo sterk en lijkt op een aanbeveling. Niets werkt beter dan dat anderen iets geweldigs over jou zeggen. Een persoonlijke referentie over een ervaring die ze gehad hebben die ze vertellen aan anderen, dat is goud waard. Want ze zullen je aanbevelen wanneer ze een goede fotograaf zoeken voor een reportage, ze geven aan dat ze jou moeten bellen! Mond op mond reclame is nog altijd de beste manier, want je wordt warm aanbevolen.
Extra TIP! Deze is misschien wat lastiger bij een afscheidsreportage… Althans ik heb dit nog niet actief gedaan, maar wel bij een trouwreportage:
Je kunt er voor zorgen dat mensen jou actief een referentie gaan geven. Hoe? Door ze te belonen. Ik deed dit bijvoorbeeld bij het blog met de trouwreportage van Anita en Lennart. Wanneer Anita en Lennart voldoende reacties verzamelden onder het blog, ontvingen ze een grote afdruk naar keuze. Anita en Lennart hebben hun vrienden en familie benaderd om het blog te bezoeken en gevraagd een reactie achter te laten, want die print wensten ze wel. Al deze vrienden en familie hebben gekeken naar de foto’s en zijn dus actief op mijn website geweest. Al deze mensen krijgen een sneakpeek. Ze zien foto’s waar zij niet bij waren, dat vinden ze leuk. Zo komen misschien potentiële klanten in aanraking met mijn werk. Want als het goed is hebben ze me deze dag zien lopen en is er al een eerste contact met indruk geweest.
Waren ze er niet bij, dan krijgen ze een goede indruk van de momenten die ze gemist hebben, dan wordt de waarde van het nemen van foto’s benadrukt. Voor mij leuk dat deze mensen gereageerd hebben, want ze laten hun email-adres achter. Nu kan ik hen zelfs actief benaderen via mijn email-systeem. Ik beloon mensen dus graag voor het aanbrengen van deze email-adressen. Deze mensen kan ik nu een email sturen met de vraag of ze mijn nieuwsbrief willen ontvangen. In de nieuwsbrief vertel ik ze over mijn werkzaamheden en ook over afscheidsfotografie. Ik wil tenslotte dat steeds meer mensen weten dat dit bestaat.
Voor mij zijn email-adressen dus ook heel veel waard! Dat is die foto in grote print mij waard.
LET OP: al deze tips kun je pas in gebruik gaan nemen als je zelf deze social media accounts hebt aangemaakt en ook actief gebruikt. Er zijn uiteraard nog veel meer social media kanalen die je kunt gebruiken. Zo heb ik bekende kanalen als Instagram, Twitter en Google+ niet eens genoemd. Ze zijn absoluut allen te gebruiken om je kennis, ervaring en je werk te delen.
Zet deze tips stap voor stap in. Gebruik niet alles tegelijk. Dan maak je jezelf gek. Ga gebruiken wat voor jou past.
Ik wens je veel succes met het in werking zetten van je marketing! Succes met het opzetten en wees die geweldige afscheidsfotograaf!
Wil je zelf beter worden als afscheidsfotograaf en beter worden in die marketing? Wie weet is de opleiding tot bekwaam afscheidsfotograaf wat voor je. In januari gaat er weer een van start.